fbpx
Ірпінь, Здоров'я

Головний лікар «первинки» Андрій ЛЕВКІВСЬКИЙ: «У жодному разі не відмовляємося від своїх пацієнтів»

П’ятниця, 14 Червня 2019 | 15:25

Протягом тижня Приірпінням шириться новина, яка стривожила багатьох: із електронної медичної системи зникли більш ніж 10 тисяч декларацій про обрання сімейного лікаря (або терапевта чи педіатра). Відразу уточнимо: проблема стосується не всього регіону, а лише пацієнтів і лікарів Ірпінської амбулаторії загальної практики – сімейної медицини №1, що на вул. Садовій, 38. Декларації вилучив з електронної системи державний орган, створений у рамках медичної реформи – Національна служба здоров’я України (НСЗУ). Саме вона перераховує закладам охорони здоров’я, які надають первинну медичну допомогу, кошти за обслуговування населення – по 370 грн на рік за кожного пацієнта, який уклав декларацію з лікарем.

Днями НСЗУ опублікувала роз’яснення з приводу ірпінського інциденту, в якому виклала свою версію подій. Коротко перекажемо її суть. Представники НСЗУ приїхали з ревізією в Ірпінську амбулаторію №1, перевірили 16 703 декларацій та виявили порушення в оформленні 10 244 із них. Головна претензія – відсутність підписів пацієнтів на паперових версіях декларацій. Після цього, запевняють в НСЗУ, керівництву Ірпінського центру первинної медико-санітарної допомоги (це комунальне підприємство, яке об’єднує всі амбулаторії регіону) було «запропоновано надати пояснення щодо ситуації та виправити помилки – деактивувати декларації, подані та внесені в електронну систему охорони здоров’я з порушенням». «Адміністрація закладу охорони здоров’я надала пояснення, але декларації з порушенням залишались активними в електронній системі, а отже порушення не було виправлено. Тому на засіданні комісії 16.05.2019 р. було прийнято рішення про деактивацію в електронній системі охорони здоров‘я 10 244 декларацій», – малюють далі картину чиновники від медицини. А ще обіцяють покарати лікарів гривнею – здійснити «перерахунок коштів за декларації, подані з порушенням».

А що думають про цей інцидент самі ірпінські медики? Чого очікувати і що робити пацієнтам? Із цими запитаннями «ІВ» звернувся до головного лікаря Ірпінського центру первинної медико-санітарної допомоги Андрія Левківського.

– Чи погоджуєтеся Ви з закидами Національної служби здоров’я?   

– Насамперед, я в жодному разі не відхрещуюся від того, що були певні технічні помилки, можливо навіть якісь порушення з боку нашого медичного персоналу, коли ми укладали ці декларації. Але треба враховувати й вагомі причини, які до цього призвели.

Перше: ми всі знаємо, що медична реформа відбувалася дуже стрімко. Від нас, медпрацівників, і від населення Міністерство охорони здоров’я і Національна служба здоров’я вимагали шалених темпів укладання декларацій. Усіх підганяли. Необхідно було набрати певну кількість декларацій, і одночасно доводилося реорганізувати заклад – перетворити його на комунальне некомерційне підприємство (КНП). І при цьому постійно відбувалися якісь зміни, з’являлися нові вказівки: сьогодні робіть так, завтра – по-іншому, післязавтра – ще інакше. Не наробити помилок у цій шаленій атмосфері було просто неможливо. Тому я відкрито говорю, що в нас були помилки, але вони типові, і вони були в усіх аналогічних закладах України.

Друге – технічна сторона. В НСЗУ є партнер – державне підприємство «Електронне здоров’я», яке відповідає за технічну складову деклараційної кампанії. Воно обслуговує електронну платформу, на якій зберігається база даних – усі декларації. І в цей ланці є багато недопрацювань, система показує, що вона недосконала. Постійно відбуваються якісь збої, вносяться якісь зміни.

Наприклад, із системи періодично видаляються декларації пацієнтів, які дійсно їх укладали. Таке буває зараз по всій Україні – декларації зникають незрозуміло чому, без жодних пояснень. Від Національної служби здоров’я дізнатися практично нічого неможливою. Кажуть, що це помилка ДП «Електронне здоров’я», а там, у свою чергу, кивають на НСЗУ…

Через недосконалість електронної системи періодично відбувалися дублювання декларацій, що, зокрема, ставить нам за провину НСЗУ. Коли вводили дані пацієнта, могли, наприклад, допустити помилку в прізвищі, потім заводили цю декларацію ще раз, намагаючись виправити, і вона дублювалася. Такі збої поширені по всій країні, бо система мала б автоматично правити або видаляти помилкові варіанти.

Треба сказати, що в історії з електронною системою була ще передісторія. На початку ми працювали з системою «УкрМедСофт», у якої, як потім стало відомо, не було договору про співпрацю з НСЗУ і з «Електронним здоров’ям» – декларації вводилися, але вони не потрапляли на платформу. Коли про це стало відомо, ми розірвали з відносини з «УкрМедСофтом», уклали договір на використання нової інформаційної системи, з якою наразі працюємо, і почали заново вводити декларації. А на той момент – це був приблизно жовтень минулого року – їх назбиралося вже близько 40 тисяч. Дані пацієнтів у нас уже були, ми їх знову вводили в систему, і, щоби зекономити час – і пацієнтів, і наш – лікарі телефонували людям, і ті надавали код підтвердження по телефону. Але декларації знову доводилося роздруковувати, і тому пацієнтам пропонували прийти і поставити підписи. Частина людей з тієї чи іншої причини не з’явилася. Звідси й непідписані декларації – та основна проблема, яка виявлена під час перевірки.

Коли говорити про причини відсутності підписів, треба згадати й про те, що на початках, коли процес іще не був налагоджений, банально не вистачало оргтехніки і розхідних матеріалів – десь у принтері закінчувалася фарба, десь – папір, а деякі лікарі просто не знали, як користуватися тим принтером…

– НСЗУ виклала свою версію останніх подій. Чи так усе було?   

– До нас приїхала перевірка – без попередження. На моє запитання про причину перевірки відповіли, що була якась скарга. Яка саме – не повідомили, і до останнього моменту ми могли про це тільки здогадуватися. Зібрали всі паперові декларації, перевірили, склали акт і поїхали. Тоді я напросився до них на засідання комісії, яка розглядала результати перевірки. Ми прибули на це засідання, нас запитали, яким чином усе відбувалося, ми надали свої коментарі – навели ті аргументи, які я щойно озвучував, і сказали, що якщо нас підозрюють у фальшуванні декларацій, в отриманні неправовим шляхом персональних даних людей – то ми можемо довести, що ці дані нам надавали пацієнти – добровільно і свідомо. Ми запропонували: давайте перевіримо, звернемося до наших пацієнтів і запитаємо в них. Комісія все це вислухала і дала нам 10 днів на усунення порушень. Тоді ми викликали пацієнтів, які мали з’явитися раніше, і протягом тих 10 днів близько 80% із них підписали паперові версії декларацій і забрали свої копії. Ми направили до НСЗУ письмове звернення, в якому доповіли, що здебільшого усунули проблему, але 10 днів – термін короткий, і ми зобов’язуємося найближчим часом закрити питання остаточно. І на сьогоднішній день воно в принципі вирішене. Ми були впевнені, що на цьому інцидент вичерпаний.

Але 16 травня та сама комісія НСЗУ провела засідання, на якому ухвалила рішення вилучити з електронної системи всі 10 244 декларації. Ні про засідання, ні про це рішення нам не повідомили, хоча, на наше переконання, мали б це зробити.

– Але ж НСЗУ стверджує, що на комісії, де ви були, вас зобов’язали деактивувати в системі ті 10 тисяч декларацій, а ви цього не зробили…

Насправді, коли ми були на засіданні комісії, нам не доводили таку вимогу – аналювати декларації й заводити їх заново! Такого не було. Нам сказали: приводьте в порядок декларації на паперових носіях – і все.

– Тобто, зникнення декларацій із системи стало для вас повною несподіванкою?

– Так, для нас це була несподіванка. Ми були впевнені, що питання вирішене.

І взагалі: для чого заново вводити в електронну систему декларацію, якщо вона введена коректно? Навіщо переукладати декларації заново? Це просто подвійна і, вибачте, безглузда робота. Поставити підпис на паперовій версії – це займає дві секунди, а знову створювати в системі декларацію, вводити персональні дані – це вже більш ніж півгодини для кожного пацієнта.

Ба більше: на сьогоднішній день немає нормативної бази, на підставі якої Національна служба здоров’я може анулювати ту чи іншу декларацію. Декларація – це, фактично, договір про медичне обслуговування між закладом в особі лікаря та пацієнтом. НСЗУ, у свою чергу, укладає договір із медзакладом на відшкодування коштів за обслуговування цього пацієнта. Тому якщо НСЗУ хоче анулювати декларацію, то вона повинна враховувати і думку пацієнта, і думку лікаря. Як мінімум – перевірити, чи надавалася медична послуга.

– Але попри все вашому закладу загрожують фінансові санкції.

– В НСЗУ заявляють, що будуть відраховувати з нас кошти за п’ять місяців – нібито за фальшиві декларації. Але ж у нас є докази, що, по-перше, пацієнти добровільно надавали свою персональну інформацію, а по-друге – що вони в нас обслуговувались, отримували медичні послуги: є електронні рецепти, які ми їм виписували, лікарняні, є записи в медичних картках – як електронних, так і паперових – записи в журналах. Якщо буде потрібно, ми це можемо довести. Тому все виглядає так, що хтось просто хоче зекономити на нас кошти.

Про це, зокрема, свідчить і утаємниченість прийняття рішення про деактивацію декларацій. Справа в тому, нарахування коштів медзакладам Національною службою здоров’я відбувається відповідно до звітів щодо кількості декларацій – такі звіти ми подаємо на початок кожного місяця. Якби ми відразу дізналися про те, що відбулося 16 травня, то за два тижні можна було б спробувати якимось чином виправити ситуацію. А оскільки інформація надійшла значно пізніше, то таких шансів у нас уже немає, і наше підприємство зазнає серйозних збитків.

Але ж порушені не лише інтереси лікарів, але й права жителів Ірпеня. На сьогоднішній день більше 10 тисяч пацієнтів де-юре залишилися без лікаря. Закон чітко передбачає державні гарантії медичного обслуговування для кожного громадянина. По суті, НСЗУ самовільно позбавила його цих гарантій. Пацієнт без декларації має право отримати від нас лише невідкладну медичну допомогу. Якщо підходити формально, то ситуація мала б виглядати так: людина звертається до свого лікаря по лікарняний, а їй відповідають: «У Вас немає декларації, йдіть додому по документи, приходьте знову, ставайте в чергу, укладайте декларацію, а вже тоді отримаєте і лікарняний, і електронний рецепт, і взагалі обслуговування». А так – тільки невідкладна допомога. Природно, в пацієнтів викликає обурення той факт, що їх ставлять у таку ситуацію. У нас уже є заяви з підтвердженням того, що люди свідомо надавали свої персональні дані та проханням розібратися. Люди телефонують і в НСЗУ. Ще раз підкреслюю: перш ніж іти на радикальні кроки, НСЗУ мала хоча б обдзвонити пацієнтів і запитати, чи дійсно вони укладали декларації.

– Що ж тепер робити пацієнтам?

– Хочу донести до людей нашу принципову позицію: ми, як єдиний у регіоні комунальний заклад із надання первинної медичної допомоги, в жодному разі не відмовляємося від своїх пацієнтів. Як надавали, так і будемо надавати медичну допомогу, незважаючи на те, є декларація чи немає.  Переживати за це не треба. Єдине – звертаємося до пацієнтів амбулаторії №1, декларації яких анулювала НСЗУ, із проханням прийти до нас і переукласти ці декларації. У нашій групі у Фейсбуці («Сімейний лікар. Ірпінь») є номери службових телефонів усіх лікарів (див. також на с. … у цьому номері «ІВ» – ред.), ви можете зв’язатися зі своїм лікарем, дізнатися, яка доля вашої декларації, і при потребі домовилася, коли можна її переукласти. Це зараз єдиний шлях до виправлення ситуації.

– А чи не може Національна служба здоров’я знову активувати в системі анульовані декларації, аби ще раз їх не вводити?

– Наскільки нам відомо, назад, на жаль, дороги немає – це технічно неможливо.

– Якими будуть ваші подальші дії, якщо вам таки уріжуть фінансування?

– Я звернувся до НСЗУ з проханням вийти на діалог. Ми готові спілкуватися, але наша принципова позиція така, що в нас не повинні відраховували кошти за медичну допомогу, яку ми надавали протягом п’яти місяців. Якщо нас не почують, будемо звертатися до суду.

Підготував Володимир БОБЕЧКО

 

 

 

Вівторок, 28 Квітня 2020
9:49

Дбаємо про довкілля! На Приірпінні відкрилися пункти переробки вторсировини

На Приірпінні  запрацювали пункти прийому  вторсировини. Що приймають? Макулатуру: картон; архів (книжки, зошити, журнали, брошури); ...

П’ятниця, 27 Березня 2020
11:07

В Україні зафіксовано 218 випадків коронавірусної хвороби COVID-19

За даними ЦГЗ, станом на 10:00 27 березня в Україні 218 лабораторно підтверджених випадків COVID-19, з них 5 летальних, 4 пацієнти одужали. За ...

Неділя, 26 Квітня 2020
13:45

В Україні зафіксовано 8617 випадків коронавірусної хвороби COVID-19

В Україні зафіксовано 8617 випадків коронавірусної хвороби COVID-19 За даними ЦГЗ, станом на 9:00 26 квітня в Україні 8617 лабораторно ...

Четвер, 12 Березня 2020
10:58

Безкоштовна роздача одягу в Ірпені

14 березня з 11:00-15:30 в  благодійному магазині "Благодім" відбудеться роздача одягу для пільгових категорій (за наявності посвідчення). ...